Békamesék / punk opera

Békamesék / punk opera
A Független Színház előadása

„Az én szerepem az lesz,
Hogy díszbékaként igazoljam,
Milyen szép és befogadó a nem békák világa!”

„Pódium nincs, a színészek, a zenészek velünk egy szinten, a járdán, az úttesten vannak, mi pedig félkörben állva nézzük a produkciót, ami Kovács A. Máté igencsak intenzív, bravúros, drámaiságot, zaklatottságot sugárzó dobszólójával kezdődik. Ez megadja az alaphangulatot. Érezhető, hogy felkavaró lesz amit látunk. Egy cigány család sorsát követhetjük végig három generáción keresztül. A felnőtteknek szóló mesében a cigányok lényegében a békák. A mocsárban, a többségtől elkülönítve, kirekesztetten, iszonyú szegénységben élnek. Alig-alig van esélyük az innen való kitörésre. Vészjóslóan balladai az előadásmód. Előre sejthető, hogy ami történik, annak nem lesz jó vége.” (Bóta Gábor: Falrombolás, Népszava 2021.05.22)

A színdarab előzménye Leonor Teles „Egy batrachi ballada” című kísérleti rövidfilmje. A művésznő filmjében portugál üzletek bejáratánál lévő békaszobrokat tör össze, amivel felhívja a figyelmet egy diszkriminatív gyakorlatra. Ezeket a bájosnak tűnő békaszobrokat ugyanis Portugália-szerte a romák távoltartása céljából helyezték ki a boltok bejáratához. Arra vonatkozóan számos történetet ismerünk, hogy a boltokban követik a biztonsági őrök a romákat, és hogy számos klubba be sem engedik őket. De magukról a békákról ritkán esik szó! Kik ezek a békák? Sok esetben maguk a cigány kisebbség tagjai. A többségi társadalmak ugyanis mindig előszeretettel alkalmazták a kisebbségek tagjait azért, hogy azok távol tartsák vagy éppen megregulázzák a sajátjaikat.

A Balogh Rodrigó által rendezett előadásban egy békacsalád három generációjának történetét ismerjük meg, akik közül két generáció őrző-védőként, kidobóként tud munkához jutni, ezáltal gyakran saját közösségük tagjaival is szembe kerülnek, meghasonulnak identitásukkal. A történetben szereplő család tagjai generációról generációra fejlődnek, míg legfiatalabb tagjuk zenészként őrbékából díszbékává válhat. Művészetével már a királylány szívét is meglágyítja, aki szerelmes lesz a békafiúba. A királylány csókjától persze a békákból hercegek lesznek. Kérdés azonban, hogy a békák megkülönböztetése megszűnik-e attól, hogy egy fiatal békából herceg lesz? Attól, mert Obama elnök lett, véget ért-e az amerikai feketék intézményes diszkriminációja? Magyarországon a döntéshozói pozícióba került romák hoztak-e bármilyen rendszerszintű változást közösségük mindennapjaiba? Ezekkel a kérdésekkel zárul Oláh Norbert képzőművész kiállítása és a hozzá kapcsolódó előadás.

Az érdeklődők részt vehetnek az előadáshoz kapcsolódó workshopon is, ahol kis-, és nagycsoportos gyakorlatokon keresztül, kooperatív módon járják körbe az első generációs értelmiségiek kihívásainak kérdéseit. A program regisztrációköteles! Részletek

Időpont: 2021. szeptember 9., 17.00-18.00
Helyszín: Nagyszínpad mellett

Közreműködők

Író: Balogh Rodrigó, Illés Márton
Rendező: Balogh Rodrigó
Szereplők: Babindák István, Baranyi Hanna, Balogh Orsolya, Oláh Norbert, Varga Dávid
Zene: Babindák István, Kovács A. Máté
Technikai vezető: Szegedi Tamás András
Rendezőasszisztens: Sarlós Ágnes